Schauspieler | Typ | mh |
---|---|---|
Taylor Nichols | Person | |
Isabel Gillies | Person | |
John Lynch | Person | |
Dylan Hundley | Person | |
Chris Eigeman | Person | |
Carolyn Farina | Person | |
Edward Clements | Person | |
Allison Parisi | Person | |
Bryan Leder | Person | |
Will Kempe | Person | |
Ellia Thompson | Person | |
Stephen Uys | Person | |
Roger W. Kirby | Person | |
Alice Connorton | Person | |
Linda Gillies | Person |
Regisseur | Typ | mh |
---|---|---|
Whit Stillman | Person |
Christian_alternakid am 28.01.2021 um 21:24 Uhr:
"I haven't been giving you the silent treatment. I just haven't been talking to you."Was für ein toller, ungewöhnlicher Film. Whit Stillmans Debüt von 1990 schaut zurück auf die verwöhnte Upper East Side Jugend der 70er und ihre Abende in Dekadenz, Dialogwahnsinn und Drogenfreude.
Stillman schreibt Unterhaltungen wie heute nur noch Sorkin, aber eben keine die auf die Pointe aus sind und sich an ihrer eigenen Spritzigkeit berauschen, sondern Gespräche übers Leben und die Verwirrung, die Verzweiflung darüber ("We simply fail without being doomed. I'm not destitute. I've got a good job that pays decently. It's just that it's all so mediocre, so unimpressive. The acid test is whether you take any pleasure in responding to the question "What do you do?". I can't bear it."). Trotzdem sind die Dialoge auf den Punkt, hellsichtig, witzig und beißend scharf ("One thing I like about him is he doesn't say all the expected things. He doesn't just agree with everything everyone else is saying." - "That's true. He disagrees with everything everyone else says.")
Eigentlich müsste "Metropolitan" als praktisch plotfreies Portrait von verzogenen, über Leben philosophierenden Rich Kids völlig unerträglich sein, aber dank Stillmans brillantem Drehbuch ist dieser komplett aus der Zeit gefallene (aus jeder Zeit gefallene!) 1990er Film ein pures Vergnügen. Nie habe ich die oberen Zehntausend lieber über die Vorzüge des Fournier'schen Sozialismus, den Surrealismus oder die Bourgeoisie diskutieren hören:
Charlie Black: The term 'bourgeois' has almost always been - been one of contempt. Yet it is precisely the - the bourgeoisie which is responsible for - well, for nearly everything good that has happened in our civilization over the past four centuries. You know the French film, "The Discreet Charm of the Bourgeoisie"? When I first heard that title I thought, "Finally, someone's gonna tell the truth about the bourgeoisie." What a disappointment. It would be hard to imagine a less fair or accurate portrait.
Sally Fowler: Well, of course. Buñuel's a surrealist. Despising the bourgeoisie is part of their credo.<
Charlie Black: But the truth is, the bourgeoisie does have a lot of charm.
Nick Smith: Of course it does. The surrealists were just a lot of social climbers.
P.S.:
"Playing strip poker with an exhibitionist somehow takes the challenge away".
(mubi)